O autorze
dr Maciej Nowak - radca prawny, specjalista z zakresu prawnych uwarunkowań planowania przestrzennego. Autor licznych publikacji, ekspertyz i szkoleń 
macnowak@zut.edu.pl

Ustawa krajobrazowa podpisana przez Prezydenta

Prezydent podpisał dziś tzw. ustawę krajobrazową, czyli ustawę zmieniającą szereg aktów prawnych. Kto z niej będzie zadowolony, a kto nie?

Zadowoleni na pewno będą urbaniści i osoby dbające o ład przestrzenny. To oni od dawna wzywali do uporządkowania przestrzeni i stworzenia jasnych i czytelnych kryteriów związanych z szyldami i tablicami reklamowymi. Trzeba przyznać, do tej pory nie było z tym najlepiej i ustawa daje nadzieję na zmiany.
Zadowoleni będą też samorządowcy - dostają bowiem do budżetu nową "opłatę reklamową", będą mogli wymierzać kary i egzekwować zachowania właścicieli działek i reklamodawców.



Niezadowoleni będą rzecz jasna ci ostatni. Więcej: mają oni spore problemy. Ustawa nie odnosi się bowiem tylko do przyszłości, ale też stanu obecnego. Na jej podstawie będzie można nakazywać zmiany zlokalizowanych już reklam. I oczywiście egzekwować opłaty z tego tytułu. Tak więc dla reklamodawców i właścicieli nieruchomości ustawa oznacza dodatkowe wydatki, zmiany tego co już jest, szczegółową interpretację zawartych umów i dochodzenie roszczeń.

Tak więc, jak to zazwyczaj w planowaniu przestrzennym bywa, względem ustawy krajobrazowej mamy krańcowo zróżnicowane, zależne od konkretnego punktu widzenia opinie. Jedno można obiecać: na pewno bardzo ciekawie zapowiada się obserwacja tego, jak wytyczne ustawowe będą wdrażane przez konkretne gminy.
Trwa ładowanie komentarzy...